Puheenjohtajan palsta

Tervehdys kaikille Suur-Savon reserviläispiirin sivujen lukijoille!

Tämä palsta on ensisijaisesti esittely, jossa kerron reserviläistoiminnasta yleisesti sekä Suur-Savon piirin alueella. Tarkoituksenani on avata mahdollisesti liittymistä harkitseville uusille jäsenille, mitä toimintamme pitää sisällään.

Reserviläistoimintaan ovat tervetulleita 18 vuotta täyttäneet Suomen kansalaiset. Suureen osaan yhdistyksistä pääsyn edellytyksenä ei ole varusmiespalveluksen suorittaminen. Uusi jäsen liittyy Reserviläisliiton jäseneksi, mutta valitsee myös aina samalla paikallisyhdistyksen. Suur-Savon alueella paikallisyhdistyksiä on 18. Ne järjestävät monenlaista toimintaa, kuten esimerkiksi ammuntaa eri lajeissa, veteraani- ja perinnetyötä, kunniavartioita, erilaisia talkoita, tapahtumia suurista pieniin sekä muuta kilpailutoimintaa. Jokaisella yhdistyksellä on omat ominaispiirteensä ja liittyminen juuri oman paikkakuntasi yhdistykseen ei ole pakollista. Mikäli siis naapuriyhdistys järjestää juuri sinua kiinnostavaa aktiviteettiä, niin olet vapaa liittymään siihen yhdistykseen tai olemaan jopa kaksoisjäsenenä useammassa yhdistyksessä. Monilla yhdistyksillä on myös omat Facebook- ja/tai nettisivut, joista selviää enemmän heidän toiminnastaan. Kannattaa siis käydä etukäteen tutustumassa niihin! Mikäli mielenkiintoa ja aikaa toimintaan on, niin tekemistä kyllä riittää ja väylä on avoinna myös erilaisiin vastuutehtäviin yhdistyksissä. Vähempikin panostus toki riittää ja pääasia on harrastustoiminta, jolla on myös merkitystä yhteisen isänmaamme hyväksi.

Reserviläisliiton ja -toiminnan perustarkoitus on maanpuolustustahdon vaaliminen ja se on myös jokaista paikallisyhdistystä sekä jokaista sen jäsentä yhdistävä tekijä. Liitto toimii reserviläisten valtakunnallisena edunvalvojana sekä yhdistysten keskusjärjestönä ohjaamalla piirien ja paikallisyhdistysten toimintaa.

Pieni esittely lienee myös paikallaan itse kirjoittajasta. Olen ollut laajasti mukana reserviläiskentän tapahtumissa, toiminnoissa ja tehtävissä. Reserviläisliitossa ja paikallisyhdistyksissä olen toiminut vuodesta 2012 lähtien eri luottamustehtävissä sekä myös paikallisyhdistyksen puheenjohtajana. Lisäksi olen toiminut aikanaan maakuntajoukoissa 10 vuoden ajan, kunnes siirryin arkityössäni Puolustusvoimien palvelukseen. Olen käynyt myös rauhanturvatehtävissä ja toimin CISOR:n (Reservin kansainvälinen aliupseereiden kattojärjestö) Suomen delegaation jäsenenä, joka on osa Reserviläisliiton kansainvälistä toimintaa. Maanpuolustuskoulutusyhdistyksen (MPK) kurssit, tapahtumat ja koulutukset ovat tulleet myös tutuiksi vuosien varrella. Reservin sotilasarvoltani olen ylivääpeli.

Mikäli teillä, hyvät lukijat, on kysymyksiä, palautetta tai muuta asiaa, niin älkää epäröikö lähestyä minua joko naamatusten tai sähköpostitse.

Terveisin

Arto Nousiainen